Wycieczka z programu „Poznaj Polskę”

Częstochowa – Kraków Zakopane – Oświęcim”

Realizacja programu „Poznaj Polskę” ma na celu uatrakcyjnienie procesu edukacyjnego uczniów poprzez umożliwienie im poznawania Polski, jej środowiska przyrodniczego, tradycji, zabytków, kultury i historii oraz osiągnięć polskiej nauki.

Zapoznanie uczniów z historią najciekawszych zabytków Częstochowy, Krakowa i Zakopanego, poznanie zjawiska holocaustu na tle wydarzeń II wojny światowej i okupacji w Polsce podczas zwiedzania największego hitlerowskiego obozu zagłady w Oświęcimiu, integracja grupy

Częstochowa –Jasna Góra- zespół klasztoru oo. Paulinów;

Kraków – historyczny Zespół miasta;

Zakopane;

Muzeum Karola Szymanowskiego w willi Atma w Zakopanem, Oddział Muzeum Narodowego w Krakowie;

Sanktuarium Bożego Miłosierdzia w Krakowie-Łagiewniki;

Oświęcim Miejsce Pamięci i Muzeum Auschwitz-Birkenau. Były Niemiecki Nazistowski Obóz Koncentracyjny i Zagłady

Dzięki udziałowi w projekcie „Poznaj Polskę”, uczniowie klas Ic i IIc profilu psychologiczno-pedagogicznego  mogli w tym roku szkolnym na żywo poznać dziedzictwo własnego kraju. W dniach 22-24 maja  2023 r. 35  osobowa grupa uczniów wraz z  opiekunami udała się na wycieczkę współfinansowaną przez Ministerstwo Edukacji i Nauki.

Pierwszym etapem była Częstochowa, gdzie zwiedziliśmy Zespół klasztorny Paulinów na Jasnej Górze, który jest jednym z ważniejszych miejsc kultu maryjnego i od setek lat, najważniejszym centrum pielgrzymkowym w Polsce. Następnie udaliśmy się do Krakowa. Spotkaliśmy się z przewodnikiem, który oprowadził nas po historycznym zespole miasta – Kraków. Spacerując drogą królewską podziwialiśmy takie zabytki jak: Rynek Główny, Sukiennice, Barbakan, Brama Floriańska, kościół Mariacki oraz Collegium Maius czyli najstarszy budynek Uniwersytetu Jagiellońskiego. Dotarliśmy do Zamku Królewskiego na Wawelu, ujrzeliśmy  zionący ogniem pomnik Smoka Wawelskiego, Dzwon Zygmunta, słynną ulicę Franciszkańską, Okno Papieskie, Planty.

Ostatnim punktem pierwszego dnia było Sanktuarium Bożego Miłosierdzia w Krakowie-Łagiewniki gdzie w skupieniu zwiedziliśmy Świątynię. Dzień pełen wrażeń zakończyliśmy w Pensjonacie w Małym Ciche.

Drugiego dnia ruszyliśmy to Tatrzańskiego Parku Narodowego. Przeszliśmy szlakiem Doliny Kościeliskiej, podziwiając przyrodę i majestat gór. Następnie przewodnik zabrał nas do Zakopanego, miejsca, w którym mogliśmy poczuć niezwykłą atmosferę oraz poznać podhalańską kulturę i architekturę. Zobaczyliśmy Wielką Krokiew i udaliśmy się na spacer po Zakopanem. Podziwialiśmy zaprojektowaną przez Stanisława Witkiewicza kaplicę w Jaszczurówce oraz drewniany kościółek pw. św. Klemensa. Nieopodal tego miejsca  obejrzeliśmy zabytkowy drewniany  dom Józef Krzeptowski (brata słynnego Sabały).Zwiedziliśmy też jedyne na świecie muzeum biograficzne Karola Szymanowskiego w willi Atma. Ten największy po Fryderyku Chopinie polski kompozytor od wczesnej młodości chętnie przebywał w Zakopanem, a pod koniec życia osiadł tu na stałe. Na koniec spacerowaliśmy Krupówkami,  reprezentacyjną ulicą Zakopanego położoną w centrum miasta, która swoją nazwę zawdzięcza polanie, na miejscu której powstała. Z Krupówek  mogliśmy podziwiać wspaniały widok na Giewont.

Trzeci dzień był czasem na zadumę. Nawet pochmurna  pogoda temu sprzyjała,  ponieważ zwiedzaliśmy Muzeum Auschwitz-Birkenau w Oświęcimiu i Brzezince, które stało się dla świata symbolem terroru, ludobójstwa i Holokaustu, dokonanego przez nazistów. Życie straciło tu ponad 1,1 mln mężczyzn, kobiet i dzieci. Po przekroczeniu bramy obozowej, na której widniał napis „Arbeit macht frei” wszyscy w ciszy i skupieniu, wsłuchując się w słowa przewodnika, przeszliśmy przez poszczególne baraki, cele więzienne, jak również ekspozycje upamiętniające ofiary Holocaustu. Przejście przez autentyczny teren byłego niemieckiego nazistowskiego obozu koncentracyjnego i zagłady było nie tylko cenną lekcją historii, ale też ważnym osobistym doświadczeniem.

Po trzech dniach intensywnego zwiedzania, wszyscy wróciliśmy szczęśliwi i usatysfakcjonowani do Torunia.